تبلیغات
نسل سوم - مسئله ی حجاب
 
درباره وبلاگ


خودت فکر کن حتی اگر غلط فکر کنی.
برگرفته از گفتگوی پری صابری با اوژن یونسکو.

مدیر وبلاگ : محسن فیاضی
نظرسنجی
اساساً این که نام خلیج فارس تغییر کند دارای اهمیت است یا نه؟





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Mohsen Fayyazi

Create Your Badge

Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
کد جست و جوی گوگل
نسل سوم
خودت فکر کن، حتی اگر غلط فکر کنی.
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 11 مرداد 1391 :: نویسنده : محسن فیاضی

مسئله ی حجاب



امروز لینکی برای من ارسال شده بود که مرا تشویق می کرد به قرار دادن یک لنک تصویری از سایتی که برای اشاعه ی حجاب تلاش می کند. و به قول خودش بی حجابی را یک فاجعه می داند که برای امحای ان باید کوشید.
برای من این پرسش وجود دارد که در نگرش به مسئله ی حجاب ، گناه مطرح است یا مسئله هنجار اجتماعی و یا آنچه مهم است قانون است. اگر فرض اول را در نظر بگیریم و آبن همه تب و تاب را برای وا رهانیدن از گناه بدانیم. آن گونه که این روزها معمول شده است و گشت ارشاد به ضرب و زور باتوم می خواهد از گناه جلو گیری کند، اگر در امری اجبار وجود داشته باشد _ اجبار به معنی فیزیکی و زمینی آن- دیگر گناه یا ثواب در مورد آن بی معنی خواهد بود. زیرا جایی که اجبار وجود دارد دیگر مسئله ی اختیار مطرح نمی شود که برای آن پاداش یا کیفری در نظر گرفته شود.البته همه ی ما می دانیم حجاب امری است که بر آمده از دین مبین اسلام است و در حفظ آن تاکید شده است اما اما با یان حال پرسش اول در مورد اجباری بودن و پاداش و کیفر پا بر جاست.

اما اگر فرض دوم مطرح است. باید از دیدگاه دیگری به آن نگاه کرد. اگر هنجارها را آن چیزهایی بدانیم که در عرف مردم بدون اینکه بدان اجبار شوند به آن عمل می کنند، و ضمانت اجراهای آن نیز به دست خود اجتماع و نه قانون تعیین می شود. و این امر چندان بدیهی است که نیاز به توضیح ندارد. و پرسش این بخش را می شود اینگونه بیان کرد که آیا جامعه ی ما در حال حاضر بی حجابی را هنجار شکنی و تخطی از نظم اجتماعی می داند یا نه؟ به بیان دیگر باید از مردم پرسید آیا بی حجابی دیگران او را اذیت می کند یا نه؟ الته این دیدگاهی است که علی رغم تاکید روز افزون بر امنیت اجتماعی هیچگاه پذیرفته نخواهد شد.

اما فرض سوم اگر معیار قانون است . تبصره ی ماده ی 638 قانون مجازان اسلامی حضوران زنان را  در معابر عمومی بدون حجاب شرعی جرم و مستحق کیفر دانسته است. گذشته از این که کلمه ی شرعی می تواند قابل نفسیر باشد با علم به تفسیر مضیق در قوانین کیفری واینکه با گذر زمان می تواند متغیر باشد و برخی دیدگاه های رادیکال ، باید از آینده ی آن بیم داشت. در اینجا مسئله ی ما خود قانون است. طبق اصول حقوقی قانون ممکن است در گذر زمان و در نتیجه ی بی استفاده بودن متروک شود، کما اینکه در شرع اسلام هم قوانینی هست که دیگر کاربردی ندارد.-البته منظور اصل حجاب نیست ، خلط مبحث نشود- این امر هم بدیهی است که در مردم سالاری آنکه در واقع قانون را می نویسد و اجرا می کند خود مردم هستند. حال اگر اکثریت مردم بلکه قریب به اتفاق مردم دیگر به قانون 638 و تبصره اش عمل نکنند، تکلیف چیست؟ آیا پذیرفته است که قوای حاکم روی قانونی متروک پافشاری کند؟
با آنچه گفته شد به نظر می رسد مسئله ی اساسی همان گناه و به خطر افتادن ارزش هاست. و اینکه گفته می شود این امر به فجایعی گسترده دامن خواهد زد. البته شاید چنین هم باشد. اما به هر روی من فکر نمی کنم با زور تازیانه بشود کسی را به چیزی پایبند نگه داشت. پایبندی امری است قلبی و روانی و نه صرف امتناع فیزیکی.
و اینکه در چهان امروز باید به مردم حق داد که خودشان راهشان را انتخاب کنند. اگر هم مداخله ای هست برای راهنمایی یا چراغی افروختن تصمیم گیرنده ی نهایی باید خود مردم باشند. اینگونه بر خوردها و خشونت در امری که در ارتباط با دین است و ملایمت می طلبد بیشر ایجاد دافعه می کند تا جاذبه. این ترس و گریز و چه بسا تنفر از دین که ممکن است در مردم ایجاد شود عواقب بسی خطرناک تر از آن چیزی دارد که شاید نبود حجاب داشته باشد. تجربه ای که اروپا در قرون وسطی داشت اگر چه در دامان مسیحیت و گریز از آن رقم خورد، اما نماد خوبی است از عاقبت رادیکالیسم و مطلق انگاری دیدگاه های بر خواسته از دین. و آن پیام حکیمانه ای که گفته بود : هر جا دین در برابر آزادی ایستاده است، دین لطمه خورده است.


 اگر مایلید در نظر سنجی ما شرکت کنید. با سپاس

بخش دوم




نوع مطلب : انسان برای همیشه، 
برچسب ها : حجاب . مسئله ی حجاب،
لینک های مرتبط :


شنبه 18 شهریور 1396 02:46 ق.ظ
This site was... how do I say it? Relevant!!
Finally I have found something which helped me. Many thanks!
دوشنبه 30 مرداد 1396 01:17 ب.ظ
This is very interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your feed and look forward to seeking more of your great post.

Also, I have shared your site in my social networks!
شنبه 14 مرداد 1396 02:09 ق.ظ
Hey very interesting blog!
شنبه 10 تیر 1396 01:02 ق.ظ
Very soon this site will be famous among all blogging and site-building people, due to it's fastidious
articles or reviews
چهارشنبه 23 فروردین 1396 08:19 ب.ظ
Nice blog! Is your theme custom made or did you download it
from somewhere? A theme like yours with a few simple
tweeks would really make my blog stand out. Please let me know where you got
your theme. With thanks
دوشنبه 21 فروردین 1396 11:52 ب.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this article plus
the rest of the website is also really good.
جمعه 11 فروردین 1396 01:27 ب.ظ
It's an awesome paragraph for all the web people;
they will take advantage from it I am sure.
جمعه 13 مرداد 1391 12:28 ق.ظ
چرا نظریه ولایت فقیه, تنها شكل حكومت دینى تلقى مى شود؟
هر تشكیلات حكومتى اهدافى از قبیل: تأمین نیازمندیهاى شهروندان، برقرارى امنیت داخلى، برقرارى روابط با كشورهاى دیگر كه تضمین كننده منافع ملى است و غیره را تعقیب مى كند؛ پس باید هر حكومتى دو ویژگى را دارا باشد
منتظر نظرات شما عزیزان می باشم
محسن فیاضیدرود
تاریخ نشان داده است که حکومت های دینی شکل مناسبی برای حکومت نیستند. شاید با ویزگی های آدمی سازگارتر باشد که به قانونی عمل کند که خودش می نویسد. و هیچ پشتوانه ای ندارد جز خود قانون.
جمعه 13 مرداد 1391 12:22 ق.ظ
چرا نظریه ولایت فقیه, تنها شكل حكومت دینى تلقى مى شود؟
هر تشكیلات حكومتى اهدافى از قبیل: تأمین نیازمندیهاى شهروندان، برقرارى امنیت داخلى، برقرارى روابط با كشورهاى دیگر كه تضمین كننده منافع ملى است و غیره را تعقیب مى كند؛ پس باید هر حكومتى دو ویژگى را دارا باشد
منتظر نظرات شما عزیزان می باشم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر